ҚР депутаттары да заң жобаларын өздері бастауға да асықпайды

ҚР депутаттары да заң жобаларын өздері бастауға да асықпайды

 

Қазақстандық депутаттар заңдарды 96%–100% аралығында пайыз мақұлдаумен қабылдайды. Қазір парламентте қаралып жатқан тағы алты заң жобасын қабылдауы керек.

Бір жарым жыл жұмыс істеген жетінші шақырылым үкімет пен президент жіберген бірде-бір заңнамалық идеяны жоққа шығарған жоқ. Өздері де енжар түрде заңға бастамашылық жасайды — депутаттар заң жобаларының 23%-ын ғана өздері көтерген. Басқарудың диктаторлық стилі мен мемлекеттік думада президенттік «Единая Россия» партиясы басым болған Ресейдің өзі мұндай «бірауыздан» қолдамайды.

Президент Қасым-Жомарт Тоқаев соңғы жылдары көппартиялық жүйенің қажеттілігі мен парламентте оппозицияның болуы туралы бірнеше рет айтқан болатын. Басқа нәрселермен қатар, парламенттік демократия пікірталастар мен дауларды білдіреді, бұл ақыр соңында қоғамға пайдалы және пайдалы шешімдерге әкеледі. Шындығында, Қазақстан парламентінде оппозиция жоқ немесе оның дауысы дауыс беру нәтижесіне ешқандай әсер етпейді.

Бір қызығы, 2021 жылғы жетінші шақырылымдағы парламенттің бірінші сессиясының ашылуында президент «Жаңа депутаттар алдыңғы шақырылымдағы әріптестерінің қарқынды жұмыс қарқынын сақтай отырып, бұдан да жемісті жұмыс істеуі керек» деп мәлімдеген. Оның жемістілігі бес жылда парламент қабырғасында 410 заң қабылданса, оның ішінде депутаттар 60 заң жобасын дайындағанын көрсетті. Бұл 15%-дан аз.

 

 

Қазақстанда заң шығару бастамасы президентке, үкіметке және парламент депутаттарына тиесілі. Жетінші шақырылымның жұмысы басталғалы барлығы 147 заң жобасы қозғалды. Заң жобаларының негізгі бөлігі үкіметтен түскен (76%).

Заң жобаларының мақұлдану деңгейіне қарайтын болсақ, олардың көпшілігіне қатысты қазақстандық депутаттардың нық ұстанымы жоқ сияқты немесе олардың берік ұстанымы әріптестерімен, үкіметпен немесе президентпен келісіп жатқан сияқты.

 

 

Бұл 96% мақұлдау парламенттің дауыс беру нәтижесіне әсер ету мүмкіндігінің өте төмен екенін көрсетеді. Тарихқа көз жүгіртсек, Қазақстанда депутаттар мен үкімет арасында текетірес жоқ, БАҚ көбіне біріншісін «мойынсұнғыш» деп атайды.

Бұл ретте президент заң шығару бастамасын үкіметке сеніп тапсырады. Тоқаевтың өзі өте аз заң жобаларын енгізді — соңғы үш сессияда біреу ғана. Президент үкімет пен парламент енгізген барлық заң жобаларына да қол қояды. 2022 жылдың қыркүйегіндегі жағдай бойынша, ол 141 заң жобасына қол қойды, яғни барлығы екі сессияда қабылданды. Қазіргі уақытта парламент қарауында қазіргі үшінші сессияда бастамашылық жасаған алты заң жобасы бар. Оларға Тоқаевтың қол қою ықтималдығы өте жоғары.

Заңдарға вето қою мүмкіндігіне қарамастан, президент бұл өкілеттікті пайдаланбайды. Бұл заңға соңғы рет Қазақстанның бұрынғы президенті Нұрсұлтан Назарбаев 2015 жылы вето қойған болатын.

Осындай үрдіс көрші Қырғызстанның депутаттары арасында да байқалады. Онда үкімет жетінші шақырылымның соңғы екі сессиясында 3,6 есе көп заңға бастамашылық жасады.

Ресей, керісінше, олардың авторларына қарамастан, жалпы заңдардың үлкен ағынымен сипатталады. Сегізінші шақырылымда бұл ел 888 заң жобасын әзірледі. Ресейлік депутаттар мен үкімет жауапкершілікті бірдей дерлік бөледі және елдегі заң жобаларының тиісінше 33% және 37% бастамашылық жасайды. Бұл ретте ресейлік депутаттардың заңдарды қабылдау деңгейі салыстырмалы түрде төмен: бүгінге дейін Владимир Путин парламентшілер бастамашы болған 295 заң жобасының 41%-ына ғана қол қойған. Үкіметте бұл көрсеткіш әлдеқайда жоғары: 327-ден 98%.