Алматыға экологиялық буфер өте қажет: қала қайтадан әлемдегі ең лас қалалардың қатарына енді
28 мая 2025
88

Алматы тағы да ауасы ең лас қалалар тізіміне енді. IQAir халықаралық компаниясы жасайтын рейтингке әлемнің 125 ірі қаласы енді. Биыл мамыр айының екінші жартысында Қазақстанның Оңтүстік астанасы бұл рейтингте 42-ші орынға тұрақтады. Алматыда ластану деңгейі — орташа, ауа сапасының индексі — 61. Өткен жылғы деректерді талдасақ, мамыр айы бұл көрсеткіштер бойынша ең нашар ай болмағанын атап өтуге болады. Қаладағы ең күрделі жағдай желтоқсаннан наурызға дейін, ең суық уақытта. Өткен жылдың қаңтар айының ортасында нақты уақыт режиміндегі рейтинг бойынша Алматы тіпті әлемдегі ең лас қалалардың көшін бастады, ол кезде индекс 250-ден асып кеткен болатын. Тіпті суық күндер аяқталғаннан кейін де Оңтүстік астананың нәтижелері, ең болмағанда, орташа көрсеткіштерден алыс, ал онсыз да пессимистік көрсеткіштердің қыста нашарлауы жыл сайынғы проблема болып табылады.
«Қазгидромет» РМК мамандары Алматыны Қазақстандағы атмосфераның ластану деңгейі жоғары және өте жоғары қалалардың қатарына жатқызады. Мұндай қорытынды екі экологиялық индикатор — ластанудың стандартты индексі (СИ) және ең көп қайталану (КҚ) индикаторы бойынша жасалды. Соңғы бірнеше жылда Оңтүстік астанадағы СИ үнемі жоғары ластану санатына жатқызылды (5-тен 10-ға дейін), ал 2023 жылы өте жоғары болды (15,6-ға дейін). КҚ индикаторы бойынша да ұқсас жағдай: Алматыда көп қайталанатын ластану деңгейінің жоғары (20%-дан бастап) және өте жоғары (50%-дан астам) көрсеткіштері байқалады. Яғни, қаланың ауасы өте лас және бұл жағдай үнемі қайталанып отырады.

Оңтүстік астанада атмосфераның ластануының негізгі себебі көлік құралдары болып табылады. Бұл гипотеза емес, қала үшін шекті рұқсат етілген шығарындылардың жиынтық көлемін жасаған сарапшылардың қорытындылары. Бұл деректерді ҚР Үкіметі жариялаған болатын. Құжатта 189 мың тонналық шығарындының жалпы жылдық көлемінің 112,7 мың тоннасы немесе 59,6% автокөліктерден екені айтылған. Бұл көлемнің тағы төрттен бір бөлігін немесе 52,1 мың тоннасын стационарлық көздерден шығарылатын ластаушы заттар құрайды.

ҚР СЖжРА Ұлттық статистика бюросының деректеріне сай соңғы бірнеше жылда Алматы мен Алматы облысының автопаркі 28,8%-ға өскен. Ағымдағы жылдың мамыр айының басында агломерациядағы автомобильдердің саны 1,4 млн-ға жуықтады. Біз әдейі тек Оңтүстік астанадағы емес, сонымен қатар жақын аймақтағы көліктердің жалпы санын ескердік, өйткені теңселмелі көші-қон салдарынан қалаға күн сайын ондаған мың автомобиль кіреді. Олардың жартысына жуығын ескі-құсқы көлікке жатқызуға болады: 609,7 мың машина 20 жылдан астам, 313,9 мың машина 10 жылдан 20 жылға дейін қолданылып келеді.
Қалада 19 экологиялық бекет жұмыс істейді, онда автомобильдердің шығарынды нормативтеріне сәйкестігі тексеріледі. ҚР Үкіметінің деректеріне сәйкес өткен жылы тексерілген автокөлік құралдарының 17%-да бұзушылықтар анықталған. Айтпақшы, 2020 жылы мұндай машиналардың үлесі 20%-ды құраған. Өткен жылы экологиялық бекеттерде 31,7 мың бұзушылық анықталып, олар үшін әкімшілік жазалар қолданылған. Айыппұлдың жалпы сомасы 581,8 млн теңгені құрады.
Осы бекеттерде болған ҚР Парламенті Мәжілісінің депутаттары олардың жұмысын тиімсіз деп санайды. Осы тақырыптағы депутаттық сұратуда: «Былай қарағанда, экологиялық бекеттер қалаға кіретін жолдардың барлығын жауып тастайтын сияқты, ал тиімділік нөлге жуық: қалаға 700 мыңға жуық машина кіретініне қарамастан, әр бекетте күн сайын төрт жүргізушіден аз ресімделеді. Қорытынды: олар не мүлдем жұмыс істемейді не өз қалталарын үшін жұмыс істейді. Бұл жерде әңгіме бюджетті айыппұлмен толықтыруда болып отырған жоқ, жүргізушіні катализатор орнатуға, іштен жанатын қозғалтқышты, карбюраторды жөндеп, ластаушы заттардың шығарындыларын қалыпты деңгейге дейін төмендетуге ынталандыруда. Экологиялық бекеттердің қойылған міндеттерді шешпейтіні анық, бұл күпірлік тек жүргізушілердің ашуын келтіреді», — деп жазылған.

Еліміздің премьер-министріне жазған хатында депутаттар бұл жағдайдан шығудың бірнеше жолын ұсынды. Экологиялық бекеттерді атмосфераға шығарындылардың асып кетуін тіркейтін және автоматты түрде әкімшілік айыппұл салатын модификацияланған бейнебақылау камераларына ауыстыру, сондай-ақ қоғамдық электр көліктерінің үлесін арттыру, қаланың барлық такси парктерін біртіндеп электромобильге көшіру туралы ұсыныс айтылды. Бұған жауап ретінде министрлер кабинетінің басшысы экологиялық бекеттердің жұмысын тоқтатуға, сондай-ақ барлық таксиді біртіндеп электромобильдерге көшірудің үш жылдық бағдарламасын әзірлеуге әлі ерте екенін айтты. Оңтүстік астанада мыңдаған электромобильдің пайда болуы оларды қуаттауға арналған тиісті инфрақұрылымды салуды және ең бастысы электр энергиясының жаңа көздерін іздеуді қажет етеді. Ал қалада онсыз да энергия тапшылығы бар және электр желісіне жүктеме өте жоғары.
Алматының көлікпен байланысты экологиялық мәселелерін шешуде кедергілер көп. Олардың барлығы ұзақ мерзімді стратегияларды және елеулі инвестицияны қажет етеді. Оңтүстік астанадағы осындай орасан зор көлік ағынын төмендету жолдарының бірі, ең алдымен, теңселмелі көші-қон мәселелерін шешу болуы керек. Өйткені, облыстан көптеген автомобильдердің келуінің өзі, ал Алматының жол инфрақұрылымы мұны көтере алмайды, экологиялық шамадан тыс жүктеме себептерінің бірі болып табылады. Алматының маңында тағы бір мегаполис Алатау пайда болған кезде ол Оңтүстік астананың демографиялық жүктемесінің бір бөлігін өзіне ала алады. Оның үстіне қала Smart City қағидаттары бойынша салынатын болғандықтан, оны жобалау кезінде әуел бастан кең даңғылдар мен магистральдар, «ақылды» (оның ішінде экологиялық) бақылау жүйесін салуға қаражат бөлінеді.
Алматы үшін экологиялық буфер бола отырып, Алатау көлік ағындарының бір бөлігін өзіне қабылдай алады. Мегаполисте жайлы баспана сатып алып, жаңа жұмысқа орналасқан адамдарға күн сайын Оңтүстік астанаға барудың қажеті болмайды. Сондықтан өмір сүру сапасы жоғары баламалы қала орталығын құру Алматыдағы шамадан тыс жүктеменің бірден бірнеше негізгі мәселесін шешуге көмектеседі.

Танымал мақалалар
Барлығын көруҚазақстанның қаржы секторы ESG тәжірибелерін кеңінен қолдануда. Зерттеу
Соңғы жылдары Қазақстанда компаниялардың қызметіне ESG (экологиялық, әлеуметтік және басқару аспектілері) қағидаттары белсенді түрде енгізілуде. Бұл тұрақты дамудың өсіп келе Читать далее...
7 ноября 2024
10604
Әлемде жыл сайын 60 миллионнан астам жеңіл автокөлік шығарылады, ал көліктердің жалпы өндірісі 85 миллионнан асады
Көлік шығаратын зауыттар әр елдерде 4 миллионнан астам адамды жұмыспен қамтамасыз етіп, ІЖӨ-нің 10%-ын құрайды Толық 2022 жылдың қорытындысы бойынша, Читать далее...
17 января 2024
7727
Теміржолмен жолаушылар тасымалы да, жүк тасымалы да бір жылда 2% өсті
Бір жылдан аз уақытта сектордағы компаниялардың табысы 1,5 триллион теңге 2023 жылдың қаңтар–қарашасында теміржолмен 18,2 млн жолаушы тасымалданды, бұл былтырғыдан Читать далее...
25 декабря 2023
6858
Әлемдік туризм пандемиядан кейін қалпына келеді. Қазақстан шетелдік туристерді қалай көбірек тарта алады?
Дүниежүзілік туристік ұйым әлемдік туризм биыл пандемияға дейінгі деңгейге қайта оралады деп болжайды. Экономиканың басқа секторларына қарағанда локдаун мен геосаяси Читать далее...
15 марта 2024
6843
ҚР-дағы электр энергиясы өндірісінің 6%-ға жуығы жаңартылатын энергия көздеріне тиесілі. Бұл әлі өте аз, бірақ бұрынғыдан жақсырақ
Былтыр жыл соңында ҚР-да электр энергиясын өндіру саласындағы негізгі капиталға салынған инвестиция 451,4 млрд теңгеге жетті, бұл бір жыл бұрынғыдан Читать далее...
29 января 2024
6789
Балық шаруашылығы стартабы: ҚР-дағы мемлекеттік қолдаудың арқасында бизнестің балық өсіруге деген қызығушылығы күрт артты
Қазақстандағы аквашаруашылық қоры бірнеше жылда 3,4 есе өсті Қазақстанда балық шаруашылығында өндірістік көрсеткіштердің белсенді өсуі байқалады. ҚР СЖРА Ұлттық статистика Читать далее...
11 января 2024
6611
Кондитерлік өнімдер 12%, тоқаш және басқа да нан өнімдері 14% қымбаттады
Кей өңірлерде баға айтарлықтай өсті Қазақстандықтар үшін тәттілер өте маңызды. ҚР халқы мереке күндері сауда жасағанда немен бетпе-бет келді? 2023 Читать далее...
12 января 2024
6609
Қай азық-түлік қатты қымбаттады?
2023 жылғы желтоқсанның соңында ҚР-да азық-түлік бір айда 0,9%, бір жылда 8,5% қымбаттады. Өңірлер бойынша ай сайынғы динамикада азық-түлік ең Читать далее...
23 января 2024
6584
Бидай мен меслин экспорты тоннамен 21% өсті, бірақ ақшалай 3%-дан аз көбейді
2023 жылдың қаңтар–қарашасында Қазақстан 1,7 млрд АҚШ долларына 6,7 млн тонна бидай мен меслин экспорттады. Өсім физикалық түрде 20,6%, ақшалай Читать далее...
26 января 2024
6519
Қазақстан ұнды қай елдерге көбірек экспорттайды?
Елде ұн өндірісі 1% артты 2023 жылғы қаңтар–қазанда ҚР-да дәнді дақылдардан және олардың майда тартылған қоспаларынан 2,7 млн тонна ұн Читать далее...
29 декабря 2023
6498
Қазақстанда бір жылда такси қызметі 9% қымбаттады
ТМД елдері арасында ҚР-да такси ең қымбат 2023 жылдың қаңтар–желтоқсанында Қазақстанда такси қызметін ұсынатын компаниялардың табысы бір жылда 17% өсіп, Читать далее...
19 января 2024
6442
ҚР-да темекі сатылымы бір жылда 69% көбейді
2023 жылғы қаңтар–желтоқсанда темекі өнімдері өндірісі 2022 жылғы сәйкес кезеңдегі 287,9 млрд теңгемен салыстырғанда құндық мәнде 283 млрд теңгені құрады. Читать далее...
30 января 2024
6398
Қазы бір жылда 5%, жая 3% қымбаттады. Жылқы еті өндірісі азайды
Биыл ақпанның соңында жылқы еті бір жылда 4,3% қымбаттады. Атап айтқанда, қазы 4,8%, жая 2,5% қымбаттаған. Жылқы еті ең көп Читать далее...
12 марта 2024
6368
Қарауға болады, бірақ ұстауға болмайды: неге Қазақстанда шетелдік аңшылық туризмі көрсеткіші төмендеп жатыр?
Соңғы бірнеше жылда Қазақстандағы аңшылық өнеркәсібінде алғаш рет өндірістік көрсеткіштердің өсуі байқалды. 2022 жылы саладағы өнімдер мен қызметтердің нақты көлем Читать далее...
18 января 2024
6305
ҚР-да көп тұтынылатын алкоголь түрлерінің өндірісі биыл азайды
Биыл қаңтарда алкогольдің ең танымал түрлерінің өндірісі төмендеді. Мәселен, коньяк өндірісі былтырғы қаңтармен салыстырғанда 47,1%, 749,9 мың литрге дейін, сыра Читать далее...
18 марта 2024
6300